Διατροφικές Συμβουλές no.1

 

souvlaki

 

Με γύρο ή με καλαμάκι, με κοτόπουλο ή με χοιρινό, με σώς ή με τζατζίκι! Το μοναδικό πατροπαράδοτο σουβλάκι, αποτελεί για τους περισσότερους Έλληνες αγαπημένη γεύση και πραγματικά «ένοχη» απόλαυση, αφού μας βάζει σε πειρασμό και απειλεί διαρκώς να διαλύσει κάθε όνειρό μας για χάσιμο βάρους, μείωση των λιπαρών στη διατροφή μας, ή δημιουργία του ποθητού 6 – pack κοιλιακών!

Είναι όμως όντως το τυλιχτό σουβλάκι μια διατροφική «βόμβα» ? Και άν δεν μπορούμε να την αποχωριστούμε, πώς θα περιορίσουμε τη δράση της?

Ένα τυλιχτό παραδοσιακό σουβλάκι είναι όντως επιβαρυντικό θερμιδικά και εν γένει διατροφικά, καθώς μπορεί να φτάσει τις 700 – 1100 θερμίδες το τεμάχιο, ανάλογα με το τί θα περιέχει. Ας δούμε τα επιμέρους συστατικά για να ανακαλύψουμε τον «ένοχο» της υπόθεσης.

 

 

 

Το κρέας

 

gyros

 

Είναι γνωστό ότι ο χοιρινός γύρος περιέχει μεγάλες ποσότητες λιπαρών και θα ήταν προτιμότερο να τον αποφεύγει κανείς όσο μπορεί. Αντ’ αυτού επιλέξτε καλαμάκι, κοτόπουλο ή χοιρινό, και ήδη το σουβλάκι σας θα είναι απείρως πιο «αθώο» και ελαφρύ.

Χοιρινός γύρος : 280 θερμίδες

Χοιρινό σουβλάκι : 120 θερμίδες

Κοτόπουλο σουβλάκι : 75 θερμίδες

 

Η πίτα

 

pita_souvlaki_1

 

Η πίτα δεν είναι επιβλαβής από μόνη της (περίπου 175 θερμίδες), ωστόσο βουτώντας την σε λάδι προστίθενται αμέσως περίπου 90 θερμίδες στην αξία της. Εκτός αυτού, το λάδι στο οποίο θα την έχει βουτήξει ο εστιάτορας πιθανότατα πρόκειται για φοινικέλαιο ή σπορέλαιο, έλαια με χαμηλή τιμή αλλά πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λίπη.

Επιλέξτε λοιπόν αλάδωτη πίτα, για να αποφύγετε τα παραπάνω.

 

Η σάλτσα

 

SONY DSC

 

Εδώ η επιλογή είναι προφανής! Το παραδοσιακό τζατζίκι, έχει βάση το γιαούρτι και μια κουταλιά της σούπας περιέχει περίπου 65 θερμίδες. Αντιθέτως, οι σως που χρησιμοποιούνται απο τα ψητοπωλεία έχουν ως κύριο συστατικό τη μαγιονέζα, και αμέσως προσθέτουν στο σουβλάκι περίπου 300 θερμίδες. Αλλη μια επιλογή είναι το γιαούρτι το οποίο φυσικά είναι ακόμα πιο ελαφρύ και «φτωχό» θερμιδικά, και από το τζατζίκι.

 

 

Οι πατάτες

 

potatos

Τηγανισμένες στα ίδια έλαια που αναφέραμε παραπάνω, οι πατάτες μπορεί να προσφέρουν νοστιμιά, αλλά κατευθείαν μας επιβαρύνουν με έξτρα 125 θερμίδες, λιπαρά και μεγάλες ποσότητες αλατιού. Όσο δύσκολο και αν μας φαίνεται, οφείλουμε να τις περιορίσουμε.

 

Στη θέση τους, προσθέστε άφθονα λαχανικά, όπως το μαρούλι, τη ντομάτα ή το κρεμμύδι, θα κερδίσετε σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες και φυτικές ίνες, όλα απαραίτητα στοιχεία για την υγεία του οργανισμού.

 

Με λίγες έξυπνες επιλογές μπορούμε τελικά να περιορίσουμε τις θερμίδες ενός τυλιχτού στις 350, και ταυτόχρονα να το κάνουμε πολύ πιο υγιεινό και ελαφρύ. Επομένως, δεν χρειάζεται να το βγάλουμε από τη διατροφή μας, αρκεί να το εξευγενίσουμε! Καλή μας όρεξη!